VIPS

Hips Vips så blir vardagen lite enklare för familjer

Så undviker du att halka

Olyckan kan inträffa när som helst och utan förvarning; men den kan undvikas genom att agera i ett förebyggande syfte - så undviker du att halka. I Sverige så har vi ett halvår som är opålitligt sett till väderleken. Under höst och vår kan kalla nätter blandas med varmare dagar. Under vintern kan det vara kallt genom hela dygnet. Att klä sig rätt handlar om mer än att bara bli varm och att undvika att bli blöt. Man kan även klä sig för att slippa skada sig i samband med halka.

Halka, blixthalka, den förödande isfläcken dold under lite pudrig nysnö… Det finns många sätt att halka på och gemensamt oavsett är att det sällan blir speciellt bra i samband med landningen. Man är inte beredd, man hinner inte reagera och plötsligt ligger man där på backen med smärtor i kroppen.

Klarar man sig hyfsat så är det svanskotan som tar smällen, vill dte sig riktigt illa så kan det handla om riktiga benbrott. Att bryta exempelvis handleden är inte ovanligt och här ska vi även säga att många äldre drabbas av brutna lårbenshalsar i samband med halkolyckor. Vi tänkte försöka rädda upp situationen och detta genom att ge några tips kring hur man man undvika att halka.

Tänk på väder, vind och skor

Det är främst äldre som drabbas av halkolyckor. Smällen blir ofta värre i och med att deras kroppar inte har samma flexibilitet och rörlighet som finns hos exempelvis barn. Därför är våra tips mest användbara för äldre personer och vi hoppas av vi kan avhjälpa en hel del skador genom dessa. Kom även ihåg att det bästa tipset är att stanna inomhus. Handlar det om en extremt kall natt och där det sedan kommer nysnö så kanske man kan uträtta vissa ärenden dagen efter.

  • Använd halkskydd. Halkskydd är den smidigaste lösningen för att hålla balansen på ett halt underlag. Halkskydd finns i alla storlekar och passar de flesta skor. Det går även att välja modeller som passar häl, tår eller som sitter mitt på foten. Här skulle vi rekommendera hälen. Det är den vi sätter ned först då vi går och genom ett halkskydd fokuserat där så kan man köpa sig tid att reagera på halkan. Då vi går sätter vi en stor kraft på en liten yta - det är därför som fallet kan bli så brutalt då vi halkar. Kan man ta bort halkrisken från den yta som först nuddar marken så är också mycket vunnet. Fokus på hälarna!
  • Gå rätt. Korta steg är bäst. Går man med korta steg med lite luft mellan fot och underlag så är det mindre risk att halka. Böjer man lätt på knäna så minimeras risken ytterligare. Försök även att hålla en jämn hastighet. Det är när man ökar tempo eller stannar upp som man normalt halkar.
  • Se på väderprognosen. Som sagt; vissa dagar gör man bäst i att hålla sig inomhus. Försök att kolla vädret innan du går ut. Idag finns appar som gör att man kan hålla sig a´jour på ett tydligare sätt.
  • Se upp för vissa ytor. Brunnslock blir ofta hala, likaså gäller vita linjer vid exempelvis övergångsställen. Andra halare områden är svaga lutningar och exempelvis broar som går över vatten. Även viadukter kan bli väldigt hala. Har du en stenbeläggning att passera - exempelvis vid entrén till livsmedelsbutiken - så bör du vara på din vakt: de kan bli riktigt hala.
  • Ring! Kolla upp med kommunen om hur de parerar halka. Har de sandat eller grusat gångvägar och trottoarer? Är skottningen igång och så vidare. De har ett ansvar och du som medborgare kan ligga på lite extra i dessa frågor. Du betalar trots allt skatt, eller hur?
  • Övriga hjälpmedel. Ett par stavar kan vara en bra lösning. Rejäla skor en annan. Det senare är en uppmaning till yngre. Är det halt ute så kan du inte gå omkring med sneakers och förvänta dig att hålla balansen. Vintern är en årstid för rejäla skor i allmänhet och kängor i synnerhet.
14 sep 2020